nedelja, 21. april 2019

MODRO OKRASJE

Originalen naslov: Blauschmuck
Avtor: Katharina Winkler
Prevod: Modro okrasje
Založba: Modrijan Založba 2017 (198 strani, mehka vezava)
Prevedla: Ana Jasmina Oseban
Ocena: 3,5 ★★
Kategorija: leposlovje (fiction, literature)
Glavni liki: Filiz, Yunus
Kraj dogajanja: Turčija, Avstrija

Nagrade:
-Mare Cassens (2016)

OPIS


Filiz odrašča v preprostem podeželskem svetu vzhodne Anatolije. Že kot deklica se zaljubi v nekoliko starejšega Yunusa, skupaj sanjarita o srečnem življenju: živela bosta v Nemčiji in nosila bosta kavbojke. A še prej se morata osamosvojiti in ločiti od patriarhalne turške družbe, obrniti morata hrbet vsej svoji tradiciji, preden lahko odrineta na sanjski zahod.

Zgodba bi bila s tem lahko že pri kraju, saj bi junaka tam našla svojo srečo. A kajpak je ne. Filiz že od mladih nog živi s še eno mučno tradicijo: grobega maltretiranja žensk. Dokler je naivna deklica, še občuduje vse sinje-marogasto okrašene ženske v svoji vasi. Ko jo začne redno pretepati njen ljubljeni mož Yunus, že davno pozna vso bridkost svojega položaja, toda pretrpeti mora še veliko muk, preden lahko zadiha človeka vredno življenje.

Modro okrasje - pretresljiv manifest proti samoumevnosti družinskega nasilja pod krinko verske ali etične tradicije!


MNENJE IN VTISI


Ta knjiga je posebna. Nosi ogromno sporočilo in mi je dala misliti. Knjigo so v mesecu marcu brali v knjižnem klubu Literarna lekarna. V naši knjižnici je bila dolgo časa izposojena, zato sem jo morala rezervirati. Ravno zaradi tega me je zanimalo o čem govori. Končno sem prišla do nje in jo prebrala v začetku aprila. Pretresla me je. Sploh na koncu, ko izvemo, da je napisana po resničnih dogodkih. Kako lahko človeštvo dopusti take grozote?

Že ko sem prebrala naslov Modro okrasje, sem vedela, da gre za simbol. Vendar, ko sem ugotovila za kakšen simbol gre, me je zabolelo pri srcu. "Modro okrasje" nosijo ženske in otroci, ki so izpostavljeni družinskemu nasilju. Tega je ogromno po vsem svetu. Tudi sama poznam nekaj primerov, ki so se zgodili v naši okolici. Kaj vse morajo pretrpeti nekatere ženske? Po tem pa se še ne upajo spregovoriti, ker se bojijo posledic. Ženske smo močna bitja. Sama se čedalje bolj zavedam tega. Zelo sem vesela, da sem v ljubljeni in prijazni družini in tudi sama predajam to naprej.

Ponovno sem zašla s temo stran od knjige. To se mi vedno zgodi, ko knjiga pusti nek poseben pečat na meni. Modro okrasje je knjiga s težko tematiko. Tudi jaz sem jo težko brala. Na določenih delih sem se morala ustaviti, določene pa sem morala prebrati celo dvakrat, da sem razumela vse simbole in sporočila, ki nam jih avtorica predaja. Kajti le teh je ogromno.


Glavna junakinja Filiz živi v majhni kmečki vasici v Turčiji. Opisuje nam svoje življenje v veliki kmečki družini. Že kot deklico so jo učili naj se pazi moških in "varuje svojo devico". Kmalu v otroštvu je spoznala modro okrasje pri ženskah. Vzgojena v muslimanski kulturi je hrepenela po boljšem življenju. Kot najstnica se zaljubi v čednega Yunusa, ki ji je obljubljal lepše življenje. Sanjala je o odhodu v Nemčijo in o kavbojkah. Pobegne z Yunusom in se poroči z njim proti očetovi volji. Takrat spozna, da so sanje res samo sanje. Postane sužnja svojega moža in tašče, njena nagrada so udarci in posilstva. Tako Filiz po poroki spozna modro okrasje in trpljenje. Vendar v sebi še vedno sanja o kavbojkah, saj je to njeno edino upanje, ki ji vliva pogum, da vse to preživi. Končno pride dan, ko naj bi se sanje uresničile. Preselijo se v Avstrijo, vendar kavbojk še vedno ni. Zaprta med štirimi stenami s tremi otroci, še vedno prejema svojo "nagrado". Dokler enostavno ne zmore več in obleži v postelji.

Filiz je imela težko življenje, vendar je imela svoje sanje in otroke. Čeprav niso bili narejeni iz ljubezni, jih je imela po svoje rada. Bili so žrtev tako kot ona. Če se je le dalo, je prestregla kakšen udarec za njih. Bila je pametna in močna ženska, kar je tudi razlog, da je vse to prenesla. 
Knjigo priporočam za branje, vendar vas opozarjam, da ni primerna za vsakogar. 

AVTOR

KATHARINA WINKLER (1979) je avstrijska pisateljica. Na dunajski univerzi je študirala germanistiko, gledališče in glasbo, kasneje v Linzu še igro, petje in balet. Živi v Berlinu. Njen prvi roman Modro okrasje je kritika kmalu po izidu zasula s pohvalami in nagradami. Zanj je pisateljica leta 2016 prejela nagrado Mare Cassens.

Katharini lahko sledite na spletu:     FACEBOOK      GOODREADS


Priporočate kakšno knjigo s težko tematiko?
Pojdimo brat, Knjigoljubka Maja

Ni komentarjev:

Objavite komentar